Knihovna připravuje pro základní školu lekce na různá témata. V úvodu děti seznámíme s provozem knihovny a orientací v knižním fondu. Poté následuje povídání o ústředním tématu lekce – představení knihy, osobnosti autora či ilustrátora nebo domluvené téma.
Lekce pro ZŠ
Příběhy čteme metodou řízeného čtení – předvídání děje, otázky, porovnání příběhu s vlastní zkušeností a hledání řešení kritických situací. Program bývá doplněn hrami, pracovními listy nebo tvořivými aktivitami. Na závěr mají děti čas prohlédnout si knihy a pokud jsou registrovanými čtenáři, mohou si i něco vypůjčit.
Jedna lekce trvá cca 80 minut, připočteme-li cestu na přesun ze školy a zpět, zabere návštěva knihovny dvě vyučovací hodiny.
Po dohodě s pedagogem lze věkovou kategorii, délku či náplň programu přizpůsobit. Knihovnické lekce lze domluvit od září do června v úterý, čtvrtek či pátek od 8 do 12 hodin.
Speciální program pro prvňáčky:
- Poprvé do školy, poprvé do knihovny (září/říjen)
- Pasování prvňáčků na čtenáře (květen/červen)
Témata pro ostatní ročníky:
- Kameny, kamínky, oblázky (M. Černík – Jak žijí oblázky, I. Fišarová – Kamínek, D. Mrázková – Kámen a chlapec)
- Znáte české ilustrátory? (J. Lada, J. Trnka, A. Born, D. Mrázková, P. Sís, P. Čech a další)
- Povídání o přátelství (D. Mrázková – Slon a mravenec)
- Podzimní hrátky s poezií (R. Malý – Listonoš vítr)
- Povídání o Japonsku (M. Pilátová – Kiko a tajemství papírového motýla)
- Poznáváme svět všemi smysly (O. Masiuková – Jak voní týden)
- O toleranci (L. de Haan – Princ a princ)
- Knihovna pro nečtenáře (J. Uličianský – Analfabeta Negramotná)
- Osobnost a dílo Jiřího Trnky
- Životní moudrost a hodnoty v knihách Daisy Mrázkové
- Výlet do světa fantazie s P. Čechem
- Povídání o komiksu (J. Lada, O. Sekora, Rychlé šípy, Čtyřlístek, P. Čech)
- Sci-fi a fantasy literatura
- Vystěhování Neveklovska (E. Horelová – Kluci ze zabraného)
- Život s handicapem (J. Palacio – (Ne)obyčejný kluk)